Nu we ons meer en meer aan het verdiepen zijn in online leren en de verschillende tools die erbij horen, worden we met “buzzwords” om de oren geslagen. Het moet als organisatie of HR dienst niet makkelijk zijn om mee te blijven en alles te omvatten. Hybride leren, flipped classroom, augmented reality, gamification, etc. Ben jij nog mee? We laten je de bomen door het digitale bos terug zien.
De belangrijkste innovaties die wij vandaag zien, zijn onder meer:
Hier gaat het om een combinatie van face-to-face onderwijs met open, flexibele, afstands- en elektronische vormen van leren. Of gemakkelijker gezegd een combinatie van contact leren met online leren. Als organisatie kan je dus je opleidingsplannen herbekijken en nagaan of er een combinatie mogelijk is tussen leren op de werkplek met leren in een online omgeving voor je medewerkers.
Het toepassen van het gamedenken en speltechnieken in andere omgevingen. Op het vlak van leren wil dit dus zeggen: hoe kan ik als organisatie het opleidingsbeleid leuker of efficiënter maken door speltechnieken te gebruiken.? Want spelenderwijs leert men toch? Denk bijvoorbeeld aan de app ‘duolingo’ aan de hand waarvan je makkelijk een nieuwe taal kan leren.
Virtual reality zie je steeds meer terug komen. Wij zagen onlangs een voorbeeld van het Hivset waarbij een virtual reality dementiebril integreren in hun lessen en stages. Augmented reality is daarnaast simpel gesteld het combineren van de virtuele wereld met de echte wereld, door virtuele beelden met real-time beelden te verenigen. Het bekendste voorbeeld hiervan is Pokemon GO.
Ook horen en lezen we meer en meer over leren via social media. Hoe kunnen Twitter, Facebook, LinkedIN, Google+ en andere sociale platforms jouw medewerkers stimuleren om te leren van en met elkaar?
We kunnen dit lijstje nog 10 keer langer maken, maar we pleiten er vooral voor om met gezond verstand na te denken over hoe jouw organisatie de persoonlijke groei van medewerkers nog meer kan stimuleren. Het ideale leertraject moet een goede balans zijn tussen het face-to-face contact en de online connecties. Je wil als organisatie waarschijnlijk niet dat elke operator tijdens de lunchpauze continu aan het ‘gamen’ is in plaats van bij te praten met collega’s. Maar misschien wil je wel dat ze tijdens een inlooptraject via hun smartphone dadelijk het nodige gereedschap zien verschijnen bij het aanzetten van een machine? Wie weet wat de toekomst nog meer brengt…
Voor meer info, check ook zeker eens deze websites:
Learning & Development via Winston Wolfe